E-Lab

Wat doe je met de voortdurende stroom van nieuwe software, toepassingen, apps en media? Wachten tot die ene goeie overblijft en tot die tijd nog maar een cursus ‘bouw je eigen website met html’ volgen? Alles uitbesteden bij een bekende bouwer en hopen dat de subsidie verstrekt wordt? Niet nodig en niet verstandig.
Bij Stichting E30 proberen we zoveel moelijk nieuwe media voor verschillende doeleinden uit, combineren ze met bestaande oplossingen, zetten in op slimme en duurzame strategieën, zoeken crossovers met andere sectoren en vergaren en bediscussiëren nieuwe kennis en inzichten via Erfgoed 2.0 en Inheritage.eu. We zijn steevast op zoek naar betaalbare en schaalbare alternatieven voor erfgoedinstellingen.
Stichting E30 werkt voor research, implementatie en onderhoud samen met een netwerk van circa 30 voornamelijk freelance experts (de E30). Zo blijven we flexibel en combineren we expertise met de allernieuwste inzichten.

Onderstaand een overzicht van min of meer uitgekristalliseerde (proef)projecten. Wil je weten hoe het werkt? Wil je begeleiding, een training of cursus? Stichting E30 kan die op maat maken. Je kunt ook één van de bestaande cursussen volgen.

Het Excentrieke Museum

Op Pinterest zijn we een board gestart om samen met andere erfgoedprofs tot ideevorming te komen over het ‘excentrieke museum’:”Op deze plek verzamelen we (denk)beelden en vooruitblikken op het museum dat buiten zichzelf durft te treden, alomtegenwoordig is en ook elders bijdragen levert aan gesprekken. Een museum dat zichzelf is, excentriek, een broedplaats.” Wil je eraan meewerken? Stuur dan je Pinterest gebruikersnaam naar theo [@] stichtingE30 . nl (zonder spaties en haakjes), zodat we je kunnen uitnodigen. Lees meer over Pinterest op het weblog van Erfgoed 2.0.

Curius

Tijdens de 3-daagse Smart Erfgoed workshop bij Waag Society in september 2011 werkten we voor het eerst de uitgangspunten en identiteit uit voor een app, speciaal voor erfgoedprofessionals onderling: Curius. Premisse: “ontmoet collega’s in heel Europa, deel passie, kennis, ervaring en bijzondere erfgoed locaties.” Op deze manier wil Stichting E30 een structurele bijdrage leveren aan de totstandkoming van een Europese erfgoedsector, waarin kennisoverdracht, arbeidsmobiliteit en relevantie van erfgoed voorop staan.
Inmiddels (maart 2014) is een aanvraag gedaan in het kader van het Creative Europe Programma en is samen met studenten van de Reinwardt Academie verder nagedacht over deze app. In 2014 hopen we deze app daadwerkelijk te kunnen ontwikkelen.

ErfgoedNieuws

Naarmate er meer nieuws via twitter wordt verspreid, is het lastiger alles te volgen en op waarde te schatten. Onder de naam ErfgoedNieuws openden we eind 2010 / begin 2011 een extra kanaal op twitter en begonnen zoveel mogelijk erfgoedinstellingen te volgen en aan een twitter-list toe te voegen. Op basis van die lijst wordt (geautomatiseerd) een dagelijks een magazine samengesteld.

#Collectievissen (nieuws over…)

Met Scoop(It!) is het mogelijk om vanuit van tevoren geselecteerde bronnen op basis van zoektermen een pagina over een bepaald thema samen te stellen. De afbeeldingen + test verwijzen naar de oorspronkelijke bron. Onder de nam ErfgoedNieuws hebben we een dynamische pagina voor #collectievissen opgezet. Collectievissen is een actie via twitter, waarbij erfgoedinstellingen naar aanleiding van een wisselend onderwerp een item uit hun collectie opvissen om die via twitter te delen. Met ScoopIt proberen we dit voor een argeloze bezoeker wat minder random te maken en bovendien ook te bekijken voor degenen die niet op twitter aanwezig zijn.